Met de fusie van stad en OCMW Herentals in 2015 werd de basis gelegd van een aantal gezamenlijke personeelsactiviteiten. S

inds 21 mei 2015 werd het zeer gesmaakte initiatief "Frieten in het park" jaarlijks herhaald in de tuin van de oude Gasthuissite.

Omwille van de coronacrisis was dit weggevallen, evenals de sport- en cultuurdag in juni en de personeelsjaarvergadering in september. Om toch een alternatief te bieden aan de 670 werknemers, werd in de zomer voorzien in ijsjes en wordt nu een andere coronaproof activiteit aangeboden.

De frietjes zullen niet in het park geserveerd worden, maar via een Take Away concept beschikbaar zijn op de verschillende locaties waar onze medewerkers actief zijn.

Het bestuur van stad en OCMW Herentals wil zo haar werknemers bedanken voor hun uitstekende werk tijdens de COVID-19 crisis.

Elkéén heeft het beste van zichzelf gegeven, of het nu in het stadsloket aan de balie, in de kinderopvang Hummeltjeshof of het Woonzorgcentrum Sint-Anna was (waar we géén outbreak hebben gehad en de besmettingsgraad laag is gebleven), of bij de uitbouw van het callcentrum dat 24/7 klaar stond voor huisdokters in heel de Kempen (met 7.817 telefonische consults) of in het ondersteunen van de talloze vrijwilligers vanuit #Herentals Helpt (149 vrijwilligers geregistreerd, 164 boodschappen gedaan, 55 mensen gekoppeld aan vrijwilligers, 1.015 80-plussers opgebeld...) of bij de reguliere taken die tijdens de coronacrisis gewoon of gedeeltelijk bleven doorlopen (reiniging, recyclagepark, groenonderhoud, wegenwerken, ICT, personeel, Financiën,...).

Ook het experiment thuiswerk bleek geslaagd voor de meer dan 200 medewerkers die in 48 uur tijd in thuiswerk werden gebracht. Een enquête bij het personeel gaf aan dat 91% een verderzetting van dit experiment wenselijk acht.

Patrik De Cat, schepen van Personeel: "De COVID-19 crisis heeft bewezen dat de fusie tussen stad en OCMW Herentals geslaagd is. De fusie heeft ons wendbaar en veerkrachtig gemaakt. We hebben bewezen dat we zelfs in een onverwachtse crisis, goed lokaal oplossingen kunnen bieden.

We hebben dankzij een prima samenwerking tussen het personeel onderling het verschil kunnen maken voor onze burgers in deze moeilijke tijden. Het was hartverwarmend te zien dat over de diensten en sectoren heen, iedereen elkaar geholpen heeft en het beste van zichzelf heeft gegeven.

Het aanbod naar de meest kwetsbaren, zoals boodschappenhulp, maaltijdbezorging, verspreiding van de zorgpas, ondersteuning bij schuldbemiddeling, leefloon etc bleef uiteraard volop draaien.

Maar het personeel dat tijdelijk hun activiteiten fel verminderd zagen (vb. zwembad, cultuurcentrum, trajectbegeleiding, evenementen...), werd ingezet in andere taken (vb. mobiliteitstellingen, archivering, call center, bedeling bewonersbrieven, crowd control markten, toegangssysteem WZC Sint Anna...).

Zo heeft het stadsbestuur haar engagement waargemaakt naar het personeel en is er niemand in tijdelijke werkloosheid geplaatst.

We verwachten veel van ons personeel om topdienstverlening te leveren, het is dus niet meer dan normaal dat we talent koesteren in onze organisatie en ervoor zorgen dat zij in goede omstandigheden kunnen werken in een aangename bedrijfscultuur, waar waardering voorop staat."

Burgemeester, Mien Van Olmen: "De COVID-19 crisis heeft getoond dat de diensten creatief zijn en hun dienstverlening kunnen aanpassen aan de nieuwe noden.

De wijze waarop de bibliotheek met de "take away bib" een antwoord gaf aan de noden is daarvan een goed voorbeeld, net zoals het recyclagepark dat als eerste in de Kempen kwam met een afsprakensysteem.

Maar ook de reorganisatie van de markt op vrijdag naar de Augustijnenlaan en de crowd control app die onze ICT dienst heeft ontwikkeld en de manier waarop handelaars en horeca ondersteund werden met een aanbod vanuit Handelshart Herentals vzw, bewijst dat ondernemers, burgers en verenigingen in tijden van crisis op ons kunnen rekenen."